You are here

Sport 2012.09 - 2012.11.

Hungarian
Body: 

Időszak

2012.szeptember - 2012. november.

Mérés

Augusztusban vásároltam egy Polar órát, hogy mérjem azt, hogy hogyan alakul a teljesítményem. Hatékonyabbá akartam tenni az edzésemet, mert jártam én futni már két éve, de valahogy nem abba az irányba és nem úgy haladtak a dolgok, ahogy én azt szerettem volna. A következő lépés az volt, hogy vettem egy mérleget én, aki 20 éve alig akartam mérlegre állni. Szerencsémre az alázat adott pár leckét mostanában és a makacsságom nem volt annyira éber. Az órával csináltam pár mérést augusztus végén és szeptember elején és arra jutottam, hogy a súlyomat kell csökkenteni és nem azt figyelni, hogy milyen kilométereket futok.

Sportok

Futás és kick-box. A futást élvezem annak ellenére, hogy még mindig a legnagyobb ellenségemnek tartom. Azért hetente pár alkalommal lenyomni a "rohadékot" nagyon jó érzés! Küzdősportok meg szinte mindig az életem részét képezték. De a kick-box kell legalább két okból. Sosem csináltam olyan küzdősportot, amiben ütünk és rúgunk. Teljesen más mozgáskultúra. Judóban is lehet ilyet ütni meg rúgni, de határozottan szabálytalan és általában karfeszítéssel és folytással díjazzák. Egyik sem kellemes. Az ütéseknek az a jó hatása, hogy a vállaim - főleg a jobb, ami már 5 alkalommal volt kificamodva - megerősödnek anélkül, hogy irgalmatlan mennyiségű fekvőtámaszt kellene nyomnom, illetve konditerembe kellene járnom. Mindezek ellenére el kell mennem dokihoz a vállammal, de a hátam közepére sem kívánom az MRI-re való majd egy éves várakozást. A rúgások is jók. Szeretem őket és nyújtani is kell. Ez utóbbi rohadtul fájdalmas tud lenni! Főleg ha olyan marha vagyok, hogy futás után nem nyújtok.

Táplálkozás

Ez a rákfenéje az egésznek, most már belátom. Megkérdeztem Mikit, hogy mit gondol a fogyasztásról. Ha megnézed, hogy milyen eredményeket érnek el a versenyzői, akkor nem kérdés, hogy tudja mit mond. Az ő tapasztalata szerint a fogyasztás sikeres 40%-ban genetika, 40%-ban táplálkozás és 20%-ban edzés. Körözsi Sanyival - szintén futóbolond - is beszélgettünk erről már elég sokat és a Modern sporttáplálkozás könyvet is olvasom ezzel kapcsolatban. Mindezekre jött még ez is. Zsola szerint sokat eszünk. Mindegy mit, sokat. Először is a mennyiséget kell lecsapni. Aztán figyelni arra, hogy mit.

Feleztem a mennyiséget és a szénhidrát - péksütemények, kenyér, stb. - száműzve lett és rendszeresen eszem pár falatot, hogy az anyagcserém fel tudjon gyorsulni. Semmi koplalás. Ha meg akarom határozni, hogy mi szerint eszem, akkor azt mondom, hogy testkontroll. De nem 100%-ban követem az ott leírtakat. Kell a tudat, hogy a döntés az enyém.

Fogyás mértéke

Heti 0,5 - 1 kg között. Azt mondják az okosok, hogy ennél többet nem szabad. A tapasztalatom azt mondja, hogy ennél többet nem is bírok úgy, hogy mellette dolgozom és edzésre járok. Túledzeni magamat meg nem akarom már - párszor sikerült. Arról nem is beszélve, hogy 30 kilót akarok leadni, amiből olyan 10-15 kiló izom. Azt gondolom, hogy annak ellenére, hogy a fogyás visz lefelé mind zsírt, mind izmot nem szabad nekiugrani ész nélkül ennek a kérdésnek. Igen, párszor már nekimentem ennek a problémának hülye módon és mindig lepattantam.

HIIT vagy LSD

Mindkettő. A kick-box az előbbit adja és a futás az utóbbit. A kick-boxot nagyon élvezem és szeretek edzésre járni annak ellenére, hogy mostanában nem nagyon tudok. Volt egy pár hetes megfázásom és két hete rúgtam egy könyököt, aminek az eredménye az lett, hogy 1 hétig sántikáltam dagadt lábfejjel. A héten meg készülnöm kell az előadásaimra. Azt gondolom, hogy a HIIT vagy tabata a küzdősportok természetes része és nagyon élvezetes. Mondom ezt annak ellenére, hogy ott és akkor a pokolra kívánom az egészet!

Az a tervem, hogy a triatlonban is megvetem a lábomat. Hosszabb távokat akarok futni és tekerni. Ezekhez kell az, hogy a szervezetem képes legyen az eddigieknél hatékonyabban  felhasználni a zsírt. Emiatt kell LSD szerint futni.

Eredmény

Szeptemberben 133 kilóval kezdtem és most 127 vagyok.

Ahogy az alábbi képen is látszik szeptemberben majdnem 40.000 kcal-t égettem el. Azt gondolom, hogy ez a túlterhelés  - a második ábrán láthatod a training load értékeket - az egyik oka annak, hogy jó alaposan meg is betegedtem októberben és két hétig nyomtam az ágyat. Ezt követően majd 3 hét volt, amíg a "régi formámat" hoztam. Az októberi és  novemberi 15 - 20.000 kcal heti 1-2 futásból és 1-2 kick-box edzésből jött össze. Sajnos, a megfázás még mindig kerülget és emiatt edzéseket kell kihagynom, illetve volt a már említett könyökrúgásom is.

Cél

Január elejére a karácsonyi "edd degeszre magad" ellenére be akarok nézni a 124-125 közé. További cél még, hogy ezt a nyamvadt megfázást magam mögött tudjam! Van egy nagyon jó edzéstervem futásra és szeretném az úszást is beilleszteni valamikor ebbe a rendszerbe. Azért, hogy elkerüljem a túledzést kick-boxra is el kell vinnem a Polar kütyüt, hogy 1-2 edzést megmérjek. Azután látom, hogy mi az, ami jó lesz nekem és mi az, ami nem.

A végcél a 95-100 kg közötti testsúly. A mostani - sokat és hosszan akarok futni! - tervembe ez passzol. De nem kell aggódni előtte-utána képekkel senkit sem fogok zaklatni. Az előbbit én magam sem akarom látni, az utóbbi meg nem tartozik mindenkire!